استاندارد و نحوه ثبت علامت استاندارد

banisabt-standard-3
مقدمه نحوه ثبت علامت استاندارد

هنگامی که افراد برای خرید کالایی اقدام می کنند، ابتدا می خواهند تضمینی در قبال کیفیت محصولی که عرضه می شود، مشاهده کنند.

نشان استاندارد یکی از برچسب هایی است که بر روی کالا زده می شود و وظیفه هر ارائه دهنده محصولی است که خود را ملزم به دریافت آن کند.

استاندارد ایران اصول و چهارچوبی در نظر گرفته است که هر تولید کننده برای عرضه کالا و خدمات خود باید از آن پیروی کند. در ادامه مقاله نحوه ثبت علامت استاندارد را توضیح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

علامت استاندارد در ایران

مجموعه مطالعاتی که بین محصول خریداری شده و هزینه پرداختی تعادل برقرار می کند را استاندارد می گویند.

در کشور ایران مانند سایر کشورها ، آیین نامه ها و دستورالعمل هایی برای تولید کالا و خدمات ارائه شده است و تولیدکنندگان متقاضی نشان استاندارد ، باید از این قوانین و اصول پیروی کنند.

به طور کلی هر شرکتی که متقاضی دریافت نشان استاندارد ملی ایران باشد ، باید از این دستورالعمل ها و چهارچوب های تعیین شده پیروی کند.

هر کالا و یا خدماتی که نشان استاندارد دارد ، در واقع تضمین و کیفیت را به مشتریان خود هدیه می دهد. گفتن این نکته ضروری است که دریافت نشان استاندارد ، برای بعضی شرکت ها ضروی است و برای برخی خیر.

قوانین و شرایط دریافت علامت استاندارد ممکن است هر چند وقت یکبار تغییر کند ، بنابراین برای دانستن نحوه دریافت نشان استاندارد لازم است با قوانین آن کاملاَ آشنا باشید.

در ادامه این مطلب ، نحوه ثبت علامت استاندارد را بازگو خواهیم کرد.

نکته: در نظر داشته باشید که استانداردهای هر کشور مختص همان کشور است، زیرا استانداردهایی که ایران به کالای خود اختصاص داده ، ممکن است با کشورهای دیگر متفاوت باشد.

نشان استاندارد

از طرفی رعایت و اجرای دریافت نشان استاندارد ، به جامعه و مردم نیز بستگی دارد

اگر مصرف کالا و خدماتی که نشان استاندارد ندارد در بین مردم طرفداری نداشته و خرید و فروش نشود ، آن وقت تولید کننده برای به دست آوردن بازار فروش ، خود را ملزم به رعایت قوانین تولید و دریافت نشان استاندارد می کند.

نحوه ثبت علامت استاندارد

برای این که بفهمید به کالا و خدمات شما نشان استاندارد تعلق می گیرد یا خیر ، وارد «سامانه یکپارچه نظارت بر اجرای استاندارد» شوید و اطلاعات لازم در خصوص کالای خود را با وارد کردن نام و استاندارد مورد نظر به دست آورید.

همچنین می توانید از طریق کتاب های مخصوص دسته بندی قوانین و دریافت استاندارد ایران در زمینه اسناد مختص به شماره های ایزو ، اطلاعات خوبی کسب کنید.

نشان استاندارد

مراحل دریافت نشان استاندارد

برای آشنایی با نحوه ثبت علامت استاندارد مراحل زیر را به طور کامل مطالعه کنید.

  • 1-در ابتدا واحد تولیدی باید هرگونه مجوز فعالیت را برای تولید محصول داشته باشد که این نشان می دهد کسب و کار شما بر اساس قوانین کشور است
  • 2-برای تولید یک محصول داشتن امکانات و محیط مناسب برای تولید، ضروری است ، که توسط کارشناسان مورد ررسی قرار می گیرد
  • 3-در مرحله سوم ، متقاضی تولید کننده کالا ، برای دریافت نشان استاندارد به سازمان استاندارد استان خود مراجعه کرده و درخواست خود را به صورت کتبی و با پرکردن فرم های مربوطه ، برای اخذ نشان استاندارد ، ثبت می کند
  • 4- قوانین استاندارد ملی مختص کالای تولیدی ، به شرکت متقاضی داده می شود و تولیدکننده موظف است کالاهای خود را براساس قوانین گفته شده تولید کند
  • 5-شرکت متقاضی باید مسئول کنترل کیفی خود را به سازمان استاندارد معرفی کند و پس از بررسی صلاحیت فرد توسط سازمان استاندارد ، برای وی جلسات آموزشی برگزار و سپس مجوز لازم را برای تایید صلاحیت به وی اعطا می گردد
  • 6-علامت تجاری یا برند هر شرکتی باید در سازمان ثبت علائم ثبت شود و یک گواهی از آن به شرکت استاندارد ایران داده می شود
  • 7-داشتن یک آزمایشگاه کنترل کیفیت از موارد ضروری برای دریافت نشان استاندارد کالا و خدمات است
  • 8-نظامنامه ای که شامل تمام دستورالعمل های لازم برای حفظ کیفیت کالای تولیدی است باید توسط شرکت متقاضی تدوین شود
  • 10-با رعایت نکات نحوه ثبت علامت استاندارد که در بالا ذکر شد ، اگر کالا یا محصول شما مورد تایید سازمان استاندارد قرار بگیرد ، مجوز ملی نشان استاندارد با مجوز یک ساله برای شما صادر می شود که پس از اتمام اعتبار آن باید برای تمدید اقدام کنید

نکته: اگر محصول تولید شده مطابق معیارهای استاندارد ایران نباشد ، به شما اطلاع داده شده و برای برطرف کردن مشکل می بایست اقدام نمایید و دوباره درخواست نمونه برداری و نظارت بدهید.

نشان استاندارد

مدارک لازم برای اخذ نشان استاندارد

نحوه ثبت علامت استاندارد در سایت سازمان ملی استاندارد ایران ، نیازمند مدارک زیر است.

سپس وارد سامانه «یکپارچه نظارت بر اجرای استاندارد» شوید و طی فرآیند گفته شده مراحل را انجام دهید و مدارک را بارگذاری کنید.

در آخر به شما نام کاربری و رمز عبوری داده می شود که می توانید مراحل انجام کار را توسط آن پیگیری کنید.

نشان استاندارد

سخن آخر در مورد نحوه ثبت علامت استاندارد

برای بعضی محصولات ، داشتن نشان استاندارد ضروری است و این یعنی تولید و توزیع آن ها زمانی امکان پذیر است که این نشان را دریافت کرده باشند.

بعضی دیگر از محصولات هم هستند که رعایت استاندارد تولید برای آن ها لازم است ، ولی داشتن نشان استاندارد ضروری نیست و جنبه استاندارد تشویقی دارد.

همچنین هر شرکتی می تواند بر اساس کالای تولیدی درزمینه های مختلف ، استانداردهای مختلفی دریافت کند.

در هر صورت تولید و توزیع و انبار کردن کالاهای غیراستاندارد جرم است و با اشخاص خاطی برخورد می شود.

همچنین سازمان استاندارد پس از صدور نشان استاندارد ، سازمان تولیدی را به حال خود رها نمی کند و در دوره های متفاوت از انبار و محیط کار و روند اجرای تولید بازرسی خواهد کرد و در هر زمان از اجرای کار که تخلفی صورت بگیرد و یا کالا استانداردهای لازم را برای تولید نداشته باشد پروانه نشان استاندارد را باطل می کند.

بنابراین لازم است برای تضمین و کیفیت کالای تولیدی خود نشان استاندارد را دریافت کنید تا از این طریق هم بازار فروش خود را رونق دهید و هم تضمین کیفیت کالای خود را به مشتریان ارائه دهید.

امیدواریم این مقاله راهنمایی لازم در مورد نحوه ثبت علامت استاندارد را به شما داده باشد.

آخرین مقالات

Special offers

Custom Transport
Solutions

Complex logistic solutions for your business

View details

Warehousing & Storage
Services

Careful storage of your goods

View details