امور حسابداری و حسابرسی

امور-حسابداری-و-حسابرسی-بانی-ثبت-4
مقدمه انجام امور حسابداری و حسابرسی مربوط به کلیه مشاغل

انجام امور حسابداری و حسابرسی در شرکت‌های حقیقی و حقوقی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در دنیای امروز، گسترش فعالیت‌های اقتصادی و مالی در داخل و خارج از کشور منجر به بروز نیازهای گوناگون در بازار کار و سرمایه شده است. از این‌رو باید سرمایه داران و افراد شاغل در این حوزه اطلاعات دقیق و مفیدی در این زمینه داشته باشند تا راه حل‌های مناسبی را برای تأیید، کنترل و ثبت مطالبات مالی خود بیابند.

در گذشته نه چندان دور هر سازمان دولتی یا شرکت خصوصی دارای بخشی حسابداری بود که بسته به وسعت و حجم کار، سرمایه داران و حسابداران در این ‌بخش کار می‌کردند. اما امروزه با توجه به نوع فعالیت و نحوه کار شرکت‌ها و موسسات مختلف، این کار بیشتر برای تأیید فعالیت‌های مالی انجام می‌گیرد که معمولاً برون سپاری می‌شود. از این رو ما در این مقاله به معرفی و بررسی این فرایند پرداخته‌ایم با ما همراه شوید.

امور حسابداری و حسابرسی

شرکت حسابداری چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟

مؤسسات حسابداری شرکت‌هایی هستند که به انجام امور حسابداری و حسابرسی حساب‌های سالانه، اسناد پشتیبانی مالی و غیره می‌پردازن و برای جلوگیری از تقلب و اشتباه آن‌ها را بررسی و ارزیابی می‌کنند. کار حسابرسی باید توسط حسابداران متخصص انجام شود. البته فرآیند حسابرسی با استخدام حسابدار نیز قابل انجام است، اما معمولا شرکت‌ها از خدمات سازمان‌ و موسسات حسابداری استفاده می‌کنند.

تفاوت حسابداری و حسابرسی

پس از تکمیل فرآیند حسابداری، حسابرسی شروع می‌شود و به تعیین درستی حساب‌ها می‌‌پردازد. این کار شامل نوشتن، تهیه و ارائه صورت‌های مالی است. کسب و کارها از حسابداری برای پیگیری عملکرد مالی خود استفاده می‌کنند. در مقابل، حسابرسی وظیفه بررسی و ارزیابی صورت‌های مالی را دارد.

انجام امور حسابداری و حسابرسی شرکت ها

تغییر نیازهای سازمان و شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه در طول زمان منجر به تشکیل شرکت‌های حسابرسی شده است. آن‌ها بسته به دانش و تجربه‌ای که دارند، می‌توانند کلیه امور مربوط به حسابرسی یک کسب و کار را انجام دهند. تفویض امور مالی این شرکت ها سبب می‌شود که صاحبان سرمایه اطلاعات جدیدی در مورد مسائل حسابرسی و مالیاتی خود دریافت ‌کنند. در نهایت این روش اطمینان لازم کارفرمایان، برای انجام یک کار بدون نقص را فراهم می‌کند. از تصمیمات مهم مدیران موفق، می‌توان به تمرکز بر مسائل تخصصی و سپردن امور مالی و حسابداری به افراد واجد شرایط اشاره کرد.

امور حسابداری و حسابرسی

انواع خدمات و امور حسابداری، حسابرسی

قبل از انجام امور حسابداری و حسابرسی بهتر است با انواع این خدمات آشنا شوید. سطح و نوع خدمات حسابداری بستگی به درخواست و نیاز شرکت‌ها دارد. برخی از این مجموعه‌ها تمام کارهای حسابداری را برون سپاری می‌کنند، در حالی که برخی دیگر تنها از بخشی از خدمات حسابداری استفاده می‌نمایند و حسابداری عمومی را خودشان انجام می‌دهند.

حسابرسی و مدیریت مالی امروزه نیاز همه‌ی شرکت‌ها و بنگاه‌های کوچک و بزرگ است. چه از نوع بنگاه‌های اقتصادی موقت یا دائمی باشد یا کارآفرینی و صنعتی، فرآیند کسب و کار و تراکنش‌های مالی آن‌ها باید از قوانین و اصول خاصی پیروی کند. همچنین حسابرسی پرسنل و سایر معاملات مالی کارمندان نیز باید زیر نظر کادر مجرب ‌انجام شود. فعالیت‌های حسابداری برای شرکت‌های تجاری ممکن است شامل امور پرسنلی و اداری، تهیه صورت‌های مالی، کنترل و تجزیه و تحلیل حساب‌ها، تهیه ترازنامه و دفاتر قانونی و موارد دیگر باشد.

امور حسابداری و حسابرسی

انجام امور حسابداری و حسابرسی، تهیه و تنظیم اظهارنامه مالیاتی، تنظیم دفاتر قانونی، مالیات بر ارزش افزوده، ثبت اسناد و تنظیم صورت‌های مالی از مدارک ناقص، بایگانی حسابداری و صورت‌های مالی، کدنویسی، ترجمه و تبدیل صورت‌های مالی از جمله خدماتی هستند که افراد با مراجعه به این شرکت‌ها می‌توانند دریافت کنند.

لیست خدمات حسابداری شرکت‌های حسابرسی

خدمات حسابداری بسته به نوع پیشنهادی که یک شرکت حسابداری به مؤسسات مختلف ارائه می‌دهد، متفاوت است. برای آشنایی بیشتر با انواع خدمات حسابداری در ادامه لیستی از این امور آورده‌ایم.

  • تهیه اظهارنامه مالیاتی را تهیه کنید، پرداخت و پیگیری آن
  • سازماندهی و جمع‌آوری مدارک جهت ثبت نام در دفتر بازرگانی
  • تهیه گزارش‌های ماهانه، فصلی و سالانه
  • ارائه خدمات مالی و حسابداری در سطوح و جهات مختلف، در ‌‌بخش مجزا یا به صورت کلی و همچنین مشارکت در پروژه
  • اعزام حسابرسان به صورت پاره وقت یا تمام وقت
  • پیاده‌سازی و نگهداری سیستم‌های حسابداری خودکار
  • برنامه‌ریزی برای پرداخت‌های داخلی مانند حقوق کارمندان
  • خدمات مشاوره، نظارت و راهنمایی برای موسسات مالی
  • تهیه صورت حساب و صورت تراکنش برای به روز رسانی حساب‌های معوق و کنترل دقیق آن‌ها
خدمات مالی چیست؟

خدمات مالی جز بیشترین و مهمترین سرویسی‌هایی است که حسابداران برای حسابرسی شرکت‌های مختلف انجام می‌دهند که نیاز به مراقبت ویژه و نظارت مداوم دارد. این خدمات با خرید، فروش و انجام معاملات مختلف ارائه می‌گردد. با تأیید قوانین مالیاتی که در مورد تجارت مورد نظر اعمال می‌شود، شرکت‌های خدمات مالی و موسسات حسابداری می‌توانند اظهارنامه مالیاتی را به موقع تهیه، تنظیم و پرداخت کنند.

امور حسابداری و حسابرسی

کلیه خدمات حسابرسی و نظارت مالی

از دیگر خدمات ارائه شده توسط این افراد، انجام امور حسابداری و حسابرسی، ارائه خدمات با ماهیت داخلی و مالی است. در این فرآیند، یک سازمان، از نظر منابعی که دارد، نوع استفاده و کارایی همچنین چگونگی افزایش بهره‌وری و استفاده بهینه از منابع به طور خاص مورد آزمایش و ارزیابی قرار می‌گیرد که در نهایت باعث کاهش ریسک‌پذیری و دریافت برنامه‌ای اثر گذار می‌شود. فعالیت‌های این شرکت و گزارش حسابرسی مالی آن برای اخذ وام و دیگر مزایا در اختیار بانک‌ها، مؤسسات مالی و اعتباری قرار داده می‌شود.

موسسات حسابداری و مالی خدمات متنوعی ارائه می‌دهند که به اختصار به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

  • تهیه صورت‌های مالی و تسویه حساب
  • حل و فصل اختلافات مالی بین شرکا
  • ارائه مدارک به بانک جهت اخذ وام
  • جلوگیری از ورشکستگی مالی مؤسسه
  • اتوماسیون صورت حساب
  • بررسی حقوق کارکنان و ارزش سهام شرکت

جمع بندی:
اگر می‌خواهید در کسب و کار خود موفق شوید. در ابتدا به سراغ یک شرکت حسابداری خوب بروید تا با خیال راحت در مورد مسائل مالی مشاوره بگیرید. با چیدن یک برنامه منسجم و عمل به آن پله‌های موفقیت را طی کنید.

آخرین مقالات

Special offers

Custom Transport
Solutions

Complex logistic solutions for your business

View details

Warehousing & Storage
Services

Careful storage of your goods

View details