ثبت سفارش انواع کالا مجاز وارداتی

ثبت-سفارش-کالا-مجاز-وارداتی-بانی-ثبت-4
نحوه ثبت سفارش انواع کالا مجاز وارداتی

ثبت سفارش انواع کالا مجاز وارداتی در سامانه جامع تجارت تنها با دریافت مجوز از سوی سازمان توسعه تجارت امکان‌پذیر است. واردات کالا از سایر کشورها به داخل کشور قوانین خاص خود را دارد که تمام بازرگانان و تاجران و فعالان این عرصه ملزم به اجرای آن هستند. بر این اساس تمام اشخاص حقیقی و حقوقی برای واردات کالاهای مجاز و مواد اولیه از سایر کشورها، باید در ابتدا باید نسبت به ثبت سفارش کالا اقدام کنند چرا که در صورت داشتن مجوز ورود کالا می‌توانند کالای وارداتی خود را از گمرک تحویل بگیرند. در این مقاله قصد داریم نحوه ثبت سفارش کالا و مراحل مختلف آن را شرح دهیم. در صورتی که در زمینه واردات کالا فعالیت دارید مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

ثبت سفارش کالا مجاز وارداتی

منظور از ثبت سفارش کالای وارداتی چیست؟

ثبت سفارش برای ورود کالاهای خارجی در واقع یک مجوز لازم و ضروری است که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت صادر می‌شود. در واقع بازرگانان جهت واردات کالا باید در ابتدا اقدام به تهیه پیش فاکتور از فروشنده کالا کنند و سپس از طریق آن نسبت به ثبت سفارش کالای وارداتی خود اقدام کنند.

در مجوز ورود کالا که دارای یک کد هشت رقمی است، اطلاعات کامل و جامعی اعم از شماره پرونده 9 رقمی، تاریخ مجوز ثبت سفارش، مدت زمان اعتبار مجوز، شماره و تاریخ پروفرما و نام شرکت واردکننده و غیره درج خواهد شد. بنابراین پس از صدور مجوز، بازرگان و وارد کننده می‌تواند سفارش خود را با فروشنده نهایی کند.

البته بسیاری از کالاهای وارداتی علاوه بر مجوز برای ترخیص نیاز به گواهی بهداشت، گواهی دامپزشکی و استاندارد کالا دارند که تمام این گواهی‌ها و مجوزها با بررسی نمونه برداری اولیه صادر خواهد شد.

ثبت سفارش کالا مجاز وارداتی

فرآیند ثبت سفارش انواع کالا مجاز وارداتی چگونه است؟

همه متقاضیان اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی برای اینکه بتوانند انواع کالاهای مورد نیاز خود را به صورت قانونی وارد کشور کنند باید فرآیند ثبت سفارش انواع کالا مجاز وارداتی را به طور کامل از مبادی رسمی طی کنند. این فرآیند باید طبق قوانین روز و از طریق سازمان توسعه و تجارت کشور دنبال شود تا مجوز ثبت سفارش کالا به صورت قانونی صادر شود. البته توجه داشته باشید که مجوز ثبت سفارش کالا صادر شده برای هر متقاضی دارای محدودیت زمانی بین 3 تا 6 ماه دارد. به طوری که مجوز ثبت سفارش کالا در مدت قانونی اعلام شده توسط متقاضی مورد استفاده قرار نگیرد جهت استفاده باید مجددا نسبت به تمدید مجوز اقدام کند.

در این رابطه شخص یا شرکت وارد کننده انواع کالا، لازم است مشخصات کالای مجاز وارداتی خود را به طور کامل و منطبق بر پیش فاکتور صادر شده به وسیله فروشنده کالا در سامانه جامع تجارت ایران ثبت کند. این سامانه به عنوان یک سیستم یکپارچه طراحی شده است و تمام نهادها و ارگان‌های ذیربط اعم از جمله بانک مرکزی، اداره امور مالیاتی، گمرک، وزارت صنعت، معدن و تجارت و غیره به آن متصل هستند. بر این اساس افراد و شرکت‌ها از طریق این سامانه می‌توانند فرآیند ثبت سفارش، پیگیری، ویرایش و پرداخت‌های بانکی برای واردات کالا را انجام دهند. با توجه به امکانات و خدماتی که در این سامانه پیش‌بینی شده، روند ترخیص کالا برای واردات و پیگیری آن بسیار تسهیل شده است.

ثبت سفارش کالا مجاز وارداتی

مدارک مورد نیاز برای ثبت سفارش انواع کالا مجاز وارداتی
  • ارائه کارت بازرگانی معتبر
  • اخذ مجوزهای قانونی لازم جهت ثبت سفارش کالای وارداتی
  • ارائه پروفرما یا همان پیش فاکتور معتبر از فروشنده خارجی به همراه کپی
  • دریافت شماره استاندارد اجباری
  • اخذ شناسه فروشنده از سامانه فیدا
  • اخذ گواهی‌ فنی از دستگاه‌های مربوطه
  • داشتن امضای الکترونیک یا توکن
  • ضرورت ارائه کاتالوگ، بروشور حاوی مشخصات فنی و آنالیز کالای مربوطه
  • اخذ تعهد به منظور عدم ثبت سفارش‌ کالای غیر مجاز وارداتی یا کالای غیر تولیدی
مراحل ثبت سفارش انواع کالا مجاز وارداتی

ثبت سفارش انواع کالا مجاز وارداتی مراحل مخصوص به خود را دارد که بدون طی کردن آنها موفق به اخذ ثبت سفارش کالای وارداتی نخواهید شد و حتی وارد کننده گرفتار مسائل و مشکلات قانونی می‌شود. در ادامه به بیان این مراحل خواهیم پرداخت.

1. در ابتدا سامانه جامع تجارت ایران را در مرورگر خود باز کنید. سپس با ثبت نام و دریافت نام کاربری و رمز عبور اختصاصی وارد سامانه شوید.

2. در مرحله بعد، از قسمت نقش جاری، گزینه بازرگان حقوقی را انتخاب کنید و از بخش عملیات پایه، روی گزینه مدیریت پرونده کلیک کنید تا گزینه پرونده جدید برای شما فعال شود.

3. در قسمت پرونده جدید باید اطلاعاتی درباره پیش فاکتور، نوع شناسه فروشنده خارجی و غیره را تکمیل کنید. در صورتی که اطلاعات شناسه فروشنده در دسترس نبود از طریق گزینه تجارت خارجی و اخذ شناسه فروشنده خارجی جدید، نسبت به اخذ شناسه برای فروشنده خارجی اقدام کنید.

4. پس از تکمیل کردن اطلاعات مربوط به پیش فاکتور، اطلاعات مربوط به گمرک و حمل و نقل کالا اعم از نوع قرارداد، تعداد دفعات حمل و نقل و غیره را وارد کنید.

5. در مرحله بعدی طبق نوع قرارداد یک روش مناسب برای حمل و نقل به شما پیشنهاد می‌شود.

6. در این مرحله طبق اطلاعات پیش فاکتور صادر شده توسط شرکت فروشنده باید اطلاعات مالی و بانکی خود را تکمیل کنید. این اطلاعات باید با استفاده از مبلغ کل پیش فاکتور، مبلغ تخفیف، هزینه حمل و نقل و غیره ذکر شود.

7. در این مرحله می‌توانید سفارش کالای خود را به صورت موردی یا گروهی با ارائه پیش فاکتور ثبت کنید.

در صورتی که مراحل ثبت سفارش کالا را به درستی انجام دهید، با پرداخت کارمزد کالای وارداتی با توجه به نرخ ارز یک شماره 8 رقمی به عنوان کد ثبت سفارش کالا به شما ارائه خواهد شد.

ثبت سفارش کالا مجاز وارداتی

هزینه ثبت سفارش انواع کالا مجاز وارداتی

ثبت سفارش انواع کالا مجاز وارداتی نیازمند پرداخت هزینه یا کارمزد کالا است تا فرایند درخواست تکمیل شود. بنابراین هر فرد متقاضی اعم از حقیقی یا حقوقی باید معادل نیم درصد ارزش کالا را به عنوان هزینه ثبت سفارش کالای وارداتی یا کارمزد کالا پرداخت کند.

جمع بندی

در این مقاله نحوه ثبت سفارش انواع کالا مجاز وارداتی و تمام مراحل اخذ ثبت سفارش کالا را ارائه کردیم. در صورت نیاز به دریافت انواع خدمات بازرگانی و انجام امور ثبت سفارش کالای مجاز وارداتی در هر زمینه‌ای، می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

آخرین مقالات

Special offers

Custom Transport
Solutions

Complex logistic solutions for your business

View details

Warehousing & Storage
Services

Careful storage of your goods

View details