ثبت شرکت سهامی خاص

سهامی خاص

یکی از روش‌هایی که می‌توان یک شرکت را به ثبت رساند، شرکت سهامی خاص است. طبق قانون این شرکت نمی‌تواند سهام خود را در بورس اوراق بهادار قرار دهد اما افراد مشخص و محدود می‌توانند سهام شرکت را معامله کنند. در شرکت‌های سهامی خاص در هنگام تاسیس شرکت همه سرمایه توسط موسسان آن شرکت تامین شده و در بانک سپرده می‌شود.

معرفی شرکت سهامی خاص

شرکت سهامی خاص یکی از انواع شرکت‌های سهامی است و امکان خرید و فروش سهام آن بین مردم وجود دارد، اما نمی‌تواند به صورت اوراق در بورس سهام خود را عرضه کند. هر فرد بسته به میزان سهم خود بخشی از سرمایه اولیه شرکت را پرداخت می‌کند و در بانک به صورت سپرده قرار می‌گیرد. میزان سود و بدهی‌های شرکت نیز بر اساس میزان سهام هر فرد بین سهام‌داران تقسیم می‌شود.

لازم به ذکر است که شرکت‌های سهامی خاص با شرکت مسئولیت محدود متفاوت است. در سهامی خاص حداقل افراد سهام‌دار سه نفر هستند و سهام بدون ثبت در دفترخانه قابل انتقال است. از طرفی دیگر حداقل ۳۵ درصد از سرمایه باید در بانک به صورت نقد سپرده شود. در صورتی که در شرکت با مسئولیت محدود این‌گونه نیست.

شرکت‌های سهامی خاص از نظر ساختاری به شرکت‌های مسئولیت محدود شبیه هستند اما در این شرکت میزان سرمایه به سهم تقسیم می‌شود. این شرکت یک شرکت بازرگانی تلقی می‌شود و اعتبار بالایی برای اخذ تسهیلات بانکی، نمایندگی و شرکت در مناقصات و مزایده‌ها دارد.

سهامی خاص

ویژگی‌های شرکت‌های سهامی خاص

یکی از ویژگی‌های شرکت های سهامی خاص قرار گرفتن نام سهامی خاص قبل از اسم شرکت است. این امر خود نشان دهنده نوع شرکت نیز هست. به عنوان مثال نام کامل شرکت الوند، شرکت سهامی خاص الوند می‌شود.

از دیگر ویژگی‌های این شرکت امکان نقل و انتقال سهام به دیگران است و به راحتی می‌توان سهام را به فرد دیگری واگذار کرد. همچنین میزان مبلغ سهام هم باید به صورت نقد پرداخت شود و حداقل ۳۵ درصد آن همان لحظه به صورت نقد به حساب شرکت در بانک واریز شود. همچنین میزان سرمایه هنگام تاسیس نباید از یک میلیون ریال کمتر تعیین شود.

تعداد سهام‌ داران سهامی خاص نباید کمتر از سه نفر شود. مسئولیت هر یک از صاحبان بسته به میزان سهام آنها مشخص می‌شود.

سهامی خاص

مزایا شرکت سهامی خاص

شرکت‌های سهامی خاص از جمله شرکت‌های دوستانه و خانوادگی است و این امکان را فراهم می‌کند که در محیطی دوستانه و با سرمایه کوچک فعالیت‌های تجاری را آغاز کرد. همچنین سرمایه افراد به صورت سهم تقسیم می‌شود و سهام‌ها را می‌توان به قطعات کوچکی تقسیم کرد. در بیشتر مواقع این سهم‌ها فاقد نام هستند و می‌توان به راحتی آنها را انتقال داد.

از دیگر مزایای این نوع از شرکت‌ها می‌توان به تعیین هیئت مدیره اشاره کرد. بر اساس ماده ۱۷۰ قانون تجارت این نوع شرکت به وسیله هیئت مدیره مدیریت می‌شود. اعضا هیئت مدیره باید از صاحبان سهام انتخاب شود. از دیگر مزایای این شرکت میزان مسئولیت سهام‌داران است. هر سهام‌دار بسته به میزان سهام خود در شرکت مسئولیت دارد.

معایب شرکت سهامی خاص

در کنار مزایا بهتر است به معرفی معایب این نوع از شرکت‌ها نیز بپردازیم. در شرکت‌های سهامی خاص مقررات بیشتری حاکم است و از یک پیچیدگی برخوردار است. این پیچیدگی شامل نحوه تقسیم سود و زیان، نحوه نگهداری دفاتر، برگزاری مجامع، ارائه گزارش و … می‌شود.

سهامی خاص

ثبت شرکت سهامی خاص

برای شروع کار در شرکت سهامی خاص لازم است شرکتی با این عنوان ثبت شود. مراحل ثبت شرکت خود کار زمان‌بر است، البته قانون گذاران سعی کرده‌اند مراحل تاسیس شرکت سهامی را ساده کنند. برای ثبت شرکت نیاز است فردی آگاه به قوانین مراحل اداری ثبت شرکت را طی کند. برای ثبت شرکت لازم است مدارک لازم را تهیه کنید و مراحل اداری را طی کنید.

امضا اساسنامه

بعد از نوشته شدن اساسنامه لازم است تمامی شریک‌های شرکت شخصا یا از طریق وکیل، اساسنامه را امضا کنند. در سهامی خاص دوره تاسیس وجود ندارد و نیازی به تهیه طرح اساسنامه و تصویب آن نیست و صرفا وسیله‌ای برای مطلع کردن افراد از ماهیت شرکت است.

سهامی خاص

تعیین و تعهد سرمایه

مبلغ سرمایه شرکت باید مشخص شود و حداقل ۳۵ درصد آن به حساب شرکت واریز شود. اگر قسمتی از سرمایه به صورت غیر نقدی آورده شود باید به طور کامل تسلیم و تقویم شود. همچنین ارزش آن باید توسط کارشناس رسمی وزارت دادگستری بررسی شود.

انتخاب اعضا مدیریت و بازرس

برای تشکیل شرکت لازم است مدیر‌ها و بازرس‌ها انتخاب شوند و افراد به طور کتبی سمت خود را قبول کنند.

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت سهامی خاص

برای ثبت شرکت سهامی خاص نیاز است مدارک لازم را تهیه کنید. این مدارک شامل موارد زیر می‌شود.

  • دو برگ اظهارنامه کامل و امضا شده توسط تمامی سهام‌داران
  • دو جلد اساسنامه که تمام صفحات آن را همه اعضا امضا کرده‌اند.
  • دو نسخه صورت جلسه مجمع عمومی موسس‌ها که سهام‌داران و بازرس‌ها امضا کرده‌اند.
  • فتوکپی شناسنامه تمامی سهام‌داران و بازرس‌ها
  • گواهی پرداخت سرمایه در حساب بانکی شرکت
  • کپی کارت ملی همه سهام‌داران
  • ارائه مجوز در صورت نیاز و اعلام کارشناس

حداقل سرمایه لازم

میزان سرمایه شرکت‌های سهامی خاص باید مشخص شود و حداقل ۳۵ درصد آن به صورت نقد توسط سهام داران به حساب بانکی واریز شود. هر سهام‌دار باید حداقل ۳۵ درصد از سهم خود را پرداخت کند. میزان حداقل سرمایه مورد قبول ۱۰۰ هزار تومان برابر یک میلیون ریال است.

انتخاب نام شرکت

در انتخاب نام شرکت باید دقت کرد و قوانین موجود در این بخش را رعایت کرد.

  • عدم استفاده از نام و نام خانوادگی و اسامی خاص
  • عدم ثبت شرکتی با اسم انتخابی
  • داشتن معنا و مفهوم
  • مطابق با فرهنگ اسلامی
  • عدد و حروف لاتین در آن قرار نگیرد.

کلام آخر

شرکت سهامی خاص نوعی از شرکت است که به شرکت‌های خانوادگی و دوستانه نیز معروف است. این شرکت از گروه شرکت‌های بازرگانی به حساب می‌آید و قوانین در نظر گرفته برای ثبت آن ساده است. در این شرکت سرمایه به صورت سهام تقسیم شده و هر فرد سهام‌دار به میزان سهام خود در قبال شرکت مسئول است. میزان سود و زیان شرکت نیز بر اساس میزان سهام تقسیم می‌شود. این شرکت با حداقل ۳ نفر می‌تواند تاسیس شود و لازم است مدیرها و بازرس‌ها هم انتخاب شوند.

آخرین مقالات

Special offers

Custom Transport
Solutions

Complex logistic solutions for your business

View details

Warehousing & Storage
Services

Careful storage of your goods

View details