ثبت نمایندگی خارجی

ثبت-نمایندگی-شعبه-بانی-ثبت-4

در دنیای امروز، تقریباً تمامی رفتارها و هنجارهای اجتماعی در چارچوب قانون قرار می‌گیرند. از مهم‌ترین مواردی که امروزه در قانون کشور ما بسیار مورد توجه قرار گرفته و قواعد مختلفی برای آن وجود دارد، نمایندگی‌ها و شعبات خارجی و مسائل مربوط به ثبت آن‌ها است. ثبت شعبات شرکت‌های خارجی در یکی از استان‌های ایران، می‌تواند یک فرصت عالی برای برندینگ کسب و کار افراد و همچنین درآمدزایی از طریق اعتبار و شهرت یک برند سرشناس خارجی در انواع حوزه‌های خدماتی و صنعتی ایران باشد. در واقع با ثبت نمایندگی خارجی در ایران، اعتبار کارآفرینی افزایش زیادی یافته و شانس دریافت ویزای شنگن و دیگر ویزاهای معتبر خارجی نیز برای فرد و خانواده‌ای او نیاز بسیار بالا می‌رود.

به طور کلی، با داشتن نمایندگی شرکت خارجی در ایران، شانس افراد برای دریافت روادید و ویزای کشورهای مختلف علی‌الخصوص در زمان مهاجرت، تحصیل و زندگی در کشور محل استقرار شعبه اصلی، بیشتر خواهد شد. در این مقاله به طور کامل در رابطه با این مسئله توضیح داده شده و ویژگی‌ها، مزایا و معایب این کار گفته می‌شود. همچنین چگونگی ثبت شعبات شرکت‌های خارجی نیز شرح داده خواهد شد. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

ثبت نمایندگی خارجی

ثبت نمایندگی خارجی در ایران

یکی از برترین و مهم‌ترین استراتژی‌های مهم در ارتقاء و توسعه کسب و کارها و برندینگ، ثبت نمایندگی است. با ثبت نمایندگی و شعبه، کسب و کارها می‌توانند ظرفیت‌سازی کرده و با بسترسازی فنی و عملیاتی، فرصت‌های فروش کالا و خدمات را در نقاط مختلف کشور ارتقا دهند. برخی از مشتریان و افراد به برندهای خارجی بیشتر از برندهای داخلی اعتماد می‌کنند و این امر موجب عرضه و فروش خوب محصولات و خدمات برندهای مختلف جهانی در شهرهای ایران خواهد شد.

به طور کلی به دلیل فرصت‌های کسب و کار خوب و همچنین هزینه‌های پایین انرژی و تسهیلات مالی و مالیاتی برای شرکت‌ها در مناطق آزاد تجاری کشور ایران، ثبت نمایندگی خارجی در کشور می‌تواند یک فرصت مالی خوب برای کارآفرینان حوزه‌های مختلف علی‌الخصوص جوانان، شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها به وجود آورد. بسیاری از شرکت‌های تجاری و موسسات غیرتجاری نیز در حال حاضر با همین اهداف، نمایندگی خود را واگذار می‌کنند. حال چه نمایندگی فروش خودرو و چه نمایندگی ارائه خدمات آموزش و مشاوره تخصصی مدیریت، بازاریابی، فنی و مهندسی باشد، همه این موارد با داشتن تخصص و مهارت کافی، سودآوری خوبی خواهند داشت.

البته باید توجه داشت که برخی از شرکت‌ها، نمایندگی خود را تنها به شخصیت‌های حقوقی می‌دهند. در واقع عقد قرارداد با شخصیت حقوقی، ساز و کار بسیار محکم‌تر و بهتری به نسبت عقد قرارداد با شخصیت‌های حقیقی خواهد داشت. اما بسیاری از شرکت‌ها برای اعطای نمایندگی و شعبه، نیازمند عقد قرارداد با طرف حقوقی نیستند. با همه این‌ها، شخصیت‌های حقوقی اعتبار قانونی بیشتری داشته و بیشتر به آن‌ها اعتماد می‌شود. اعطای نمایندگی به اشخاص حقیقی در قانون منعی نداشته و با توجه به اینکه نمایندگی‌ها، شخصیت کاملاً مستقلی دارند، باید پاسخگوی نهادهای نظارتی و قانونی باشند.

ثبت نمایندگی خارجی

ویژگی‌ها و مزایای اعطای نمایندگی خارجی در ایران

به طور کلی، نمایندگی تمامی وظایف شرکت مادر و مسئولیت انجام خدمات را بر عهده دارد. او همچنین باید منابع انسانی استخدام کرده، آن‌ها را آموزش دهد تا با ارگان‌های دولتی ارتباط لازم برقرار شده و مجوزهای مربوطه سریع‌تر و راحت‌تر اخذ گردند. در واقع مسئولیت حقوقی نمایندگی به طور کامل نسبت به شرکت مادر، مستقل است ولی باید در راستای مأموریت‌ها و چشم‌اندازهای شرکت اصلی عمل نماید.

نمایندگی، اگر چه مسئولیت حقوقی و شخصیت قانونی مستقل دارد، اما موظف است که در راستای فرهنگ سازمانی، رفتار سازمانی و استراتژی های اعلامی شرکت اصلی رفتار نماید. در زمینه ثبت نمایندگی خارجی، باید به سراغ مجموعه‌ای در ایران رفت که شخصیت حقوقی داشته باشد. این شرکت‌ها باید کاملاً قانونی به ثبت رسیده و کد مالیاتی داشته باشند. در صورتی که شرکتی در خارج از کشور فعالیت دارد، باید از مرجع نظارت کشور اصلی، مدرک قانونی ثبت داشته باشد. مدارک شرکت نیز باید کاملاً رسمی و ترجمه شده باشند.

باید به این نکته نیز توجه داشت که تمامی امور نمایندگی شرکت خارجی در ایران، به طور کاملاً مستقل و توسط شرکتی که نمایندگی را دریافت کرده، انجام گیرد. در واقع تمامی مسئولیت‌های قانونی و حقوقی شرکت برعهده نمایندگی بوده و شرکت اصلی دخالت و مسئولیتی در این زمینه نخواهد داشت. پس نمایندگی شرکت خارجی باید تمامی ضوابط عرفی، شرعی و قانونی در ایران را رعایت نمایند. همچنین قوانین دیپلماتیک در رابطه با نمایندگی‌های شرکت‌های خارجی در ایران اعمال نشده و باید به همه قوانین و عرف کشور احترام گذاشته شود.

ثبت نمایندگی خارجی

شرایط عمومی ثبت نمایندگی شرکت‌های خارجی
  • میان ایران و کشورهایی که درصدد ثبت نمایندگی خود در ایران هستند، باید یک ارتباط دو سویه وجود داشته باشد.
  • خدمات پس از فروش محصولات باید به طور کامل از سوی نمایندگی‌های خارجی ارائه شود.
  • شرکت دریافت‌کننده نمایندگی باید تابع قوانین جمهوری اسلامی باشد.
  • تمامی استانداردها و آیین‌نامه‌های مندرج در قوانین ثبت شرکت‌ها باید رعایت شود.
  • برای ارائه خدمات و فعالیت نمایندگی‌های خارجی در ایران باید مجوزهای لازم دریافت شوند.
  • جهت ثبت نمایندگی خارجی در ایران، شرکت مادر باید سرمایه‌گذاری و زیرساخت‌های بنیادی را ارائه دهد.
شرایط عمومی ثبت نمایندگی شرکت‌های خارجی
  • ارائه تقاضانامه، اساسنامه و همچنین درخواست مکتوب از سوی شرکت مادر
  • ارائه آگهی تأسیس و همچنین اختیارنامه برای فعالیت شعب و نمایندگی‌ها
  • ارائه مدارک و شواهد مبنی بر وظایف و اختیارات نمایندگی و همچنین مشخص کردن نوع فعالیت شعبه
  • ارائه پاسپورت در صورت انتخاب یک شخص حقیق خارجی برای برعهده گرفتن مدیریت نمایندگی

ثبت نمایندگی خارجی

مراحل ثبت نمایندگی خارجی در ایران

در زمان ثبت نمایندگی شرکت‌های خارجی، باید توجه داشت که حساسیت این امر بالا بوده و باید با دقت عمل کرد. از این رو باید تمامی مسیر با مشورت یک کارشناس متخصص و باتجربه انجام گیرد و یا این کار را باید به یک فرد کاردان سپرده و خیال خود را راحت کرد. مراحل ثبت نمایندگی شرکت خارجی به شرح زیر خواهد بود؛

• در ابتدا باید تمامی مدارک گفته شده، جمع‌آوری شود.
• در مرحله بعدی باید به اداره ثبت مراجعه کرده و هزینه ثبت نمایندگی را پرداخت نمود.
• مدارک به همراه فیش واریزی به بانک باید به اداری ثبت تحویل داده شود.
• سپس باید منتظر ماند تا کارشناس مربوطه مدارک را بررسی کرده و نتیجه را ابلاغ نماید.
• در صورتی که درخواست ثبت نمایندگی خارجی رد شود، باید ایرادات وارده را رفع کرده و مجدداً مدارک را به اداره ثبت ارائه نمود.
• اما در صورتی که درخواست مورد تأیید واقع شود، باید به سراغ انتشار آگهی در روزنامه رفت.
د زمانی که آگهی در روزنامه منتشر شد، نمایندگی به طور قانونی به ثبت رسیده و می‌تواند فعالیت‌های خود را آغاز کند.

آخرین مقالات

Special offers

Custom Transport
Solutions

Complex logistic solutions for your business

View details

Warehousing & Storage
Services

Careful storage of your goods

View details